11.08.2020 | LFA | Aktuální zprávy

Cenu Lukáše Přibyla obhájila pražská Sparta

Foto: fnliga.cz
Ligová fotbalová asociace uzavřela specifickou minulou sezónu i na poli klubového marketingu a PR. Ocenění pro nejlepší práci s fanoušky si stejně jako v minulém roce odnáší Sparta Praha. Letos nově se udělují Ceny Lukáše Přibyla i v doprovodných kategoriích.

Ve složitých podmínkách, kdy na téměř polovinu zápasů nemohly kluby zvát své fanoušky na stadiony, vznikla celá řada zajímavých a kvalitně realizovaných projektů. „Všechny profesionální kluby během uplynulé sezóny výrazně posilovaly v prostoru sociálních sítí, i vzhledem k složité době vznikla spousta video materiálu i originálních komunikačních aktivit s fanoušky. Před koronakrizí se fanoušci na stadionech bavili také díky kvalitnímu programu, který jim kluby napříč ligou uměly nabídnout. Během pandemie nám všem potom rezonovaly samozřejmě projekty na poli CSR s charitativním přesahem. V tomto ohledu byl profesionální fotbal jako celek významným hybatelem komunikace v online prostoru, na coč jsme velmi hrdí,“ ocenil obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný práci profesionálních českých klubů v oblasti práce s fanoušky. „Ve všech oblastech jsme u klubů zaznamenali posun, což nás těší. Díky Ceně Lukáše Přibyla tak můžeme ukázat, že české kluby mají kvalitní pracovníky ve svých marketingových a komunikačních odděleních. Tradiční anketa je oceněním jejich práce, která není tolik viditelná, ale k fotbalu a sportu obecně patří čím dál víc,“ dodal Daniel Hajný.

Kromě práce s fanoušky se hodnotila i souhrnně práce marketingových oddělení a její efekt a výsledky. Na výběru vítěze hlavní kategorie Ceny Lukáše Přibyla se svými hlasy podíleli odborníci z oblasti sportovního marketingu, zástupci samotných klubů a mediálních partnerů LFA. V rámci odborné komise dostali slovo zástupci akademické obce. „Podle mého názoru je na špici stále pražská Sparta. Vpředu jí drží zejména databáze registrovaných fanoušků Sparta ID. Identifikace zákazníků a orientace na ně je světovým trendem a marketingovou hudbou budoucnosti. V případě Sparty však nejde ani tak o progres, jako spíše o logickou kontinuitu již dříve započaté práce,“ uvedl vedoucí katedry managementu sportu na FTVS PhDr. Jan Šíma, Ph.D., který spatřil znatelný progres také u menších klubů. „Jsem příjemně překvapen množstvím aktivit téměř u všech prvoligových fotbalových klubů. Jsem si vědom toho, že marketingová oddělení jsou často personálně i finančně poddimenzována a o to více si jejich práce vážím. Z menších klubů v tomto ohledu mě nejvíce zaujaly aktivity Bohemky, budějovického Dynama, ze druhé ligy pak Dukly a Hradce Králové. Sympatická je jejich snaha o osobní komunikaci a budování úzkých vztahů mezi hráči, vedením a fanoušky klubu,“ doplnil Jan Šíma.

Další člen odborné komise Marek Tesař z agentury Raul zase zařadil na první místo Slavii, která podle něj maximálně využila sportovní formu a významně posílila na sociálních sítích. „Nejvíce mě zaujal seriál Totální sezóna. Slavia přišla s naprostou novinkou na českém trhu a tento profesionální počin se slušným dosahem vedl k ještě dalšímu upevnění loajality fanoušků ke klubu,“ vyzdvihl Marek Tesař.

Obdobně jako v ostatních anketách LFA přidělovali hlasující třem klubům umístění na TOP třech pozicích a hodnotili jejich PR a marketingové aktivity během sezóny 2019/20. V celkovém hlasování nakonec získala nejvíce hlasů Sparta Praha, která tak zopakovala prvenství z minulého roku. V těsném závěsu na druhé příčce skončil odvěký rival z Edenu a na pomyslném podiu doplnil pražské kluby Bohemians Praha 1905.

Kromě hlavní ankety Ceny Lukáše Přibyla se LFA rozhodla dekorovat i kluby, které dokázaly posunout kvalitu své práce na poli marketingu a komunikace v konkrétním prostoru. „Ligová fotbalová asociace se dlouhodobě snaží komunikovat s kluby v této oblasti a poskytovat jim důležitou podporu. Kvalitní práci neodvedly jen kluby velké TOP trojky, ale výrazný progres se povedl i v jiných klubech, a proto jsme chtěli ocenit jejich práci, která se promítla ve vybraných oblastech. Z toho důvodu jsme se letos rozhodli vyhlásit i doprovodné kategorie v těch nejpodstatnějších sférách činnosti marketingových a PR oddělení. Letos bylo opravdu z čeho vybírat,“ poznamenal Štěpán Hanuš ředitel komunikace a PR Ligové fotbalové asociace. Ocenění si vysloužila vždy trojice klubů z FORTUNA:LIGY a po jednom klubu z FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY za zápasový program (Matchday fan experience), digitální marketing a CSR aktivity. V rámci speciální kategorie pak bylo vyznamenáno několik jednorázových projektů, které na hodnotitele zanechaly v průběhu sezóny 2019/20 největší dojem. „Na výběru oceněných v doprovodných anketách jsme úzce spolupracovali s Marketingovou komisí LFA. V úvahu jsme vždy brali především fakt, jak se kluby posunuly v kvalitě a efektivitě v daných oblastech. Také proto se dostalo i na kluby s menšími rozpočty, které si ovšem za progres v uplynulé sezóně cenu zaslouží a věřím, že to bude nejen pro ně malá motivace do další práce v příštím, z pohledu organizace práce neméně složitém, soutěžním ročníku,“ zdůvodnil letošní novinku Štěpán Hanuš.

„V minulé sezoně vytvořily ligové kluby mnoho projektů a kolegové na pozicích marketingu a PR odvedli spoustu záslužné a současně méně viditelné práce. Myslíme si, že je dobré na tyto věci upozorňovat a Cena Lukáše Přibyla k tomu každý rok slouží. Při hodnocení jsem byl osobně příjemně překvapen kvalitou napříč ligou a to i u klubů, které pracují s poměrně nižšími rozpočty a kapacitami v oblasti marketingu a práce s fanoušky. S výběrem oceněných to nebylo jednoduché, ale nakonec panovala shoda napříč Marketingovou komisí a věřím, že jsme vybrali opravdu to nejlepší na poli ligového marketingu," dodal za Marketingovou komisi LFA její předseda Jaromír Hamouz z Viktorie Plzeň.

Konečné pořadí ankety CENA LUKÁŠE PŘIBYLA za sezónu 2019/20

Hlavní anketa CLP:

  1. AC Sparta Praha 63 bodů
  2. SK Slavia Praha 52 bodů
  3. Bohemians Praha 1905 36 bodů
  4. FC Viktoria Plzeň 32 bodů
  5. SK Sigma Olomouc 12 bodů

Doprovodná anketa – Match Day Fan Experience (zápasový program) – abecední pořadí:

  • FORTUNA:LIGA
    • AC Sparta Praha – nové řešení občerstvení na stadionu, rebranding zápasového magazínu, nový vítězný song a celkový koncept zápasového programu
    • Bohemians Praha 1905 – řešení sektoru stání jako první v lize, nová klubová vlajka, celková atmosféra při domácích utkáních
    • FC Viktoria Plzeň – eSportová zóna a práce s rodinnými návštěvníky zápasů, tématické programy k jednotlivým utkáním, autokino pro permanentkáře
  • FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
    • FC Hradec Králové – řešení s montovanou tribunou za brankou, nový ticketingový systém, práce s videoprojekcí při utkáních nebo zavedení vratných kelímků

Doprovodná anketa – Digital marketing – abecední pořadí:

  • FORTUNA:LIGA
    • AC Sparta Praha – rozvoj digitálního ekosystému SpartaID, pravidelný video obsah v nových formátech, přímá komunikace s jednotlivými segmenty fanoušků
    • FK Jablonec – velmi dobře promyšlený kvalitní obsah sociálních sítí v efektní grafice a efektivní ztvárnění příběhu Jiřího Vávry
    • SK Slavia Praha – skvěle zvládnutá komunikace na sociálních sítích včetně anglického účtu na twitteru
  • FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
    • FK Dukla Praha – jedinečný obsah sociálních sítí především během koronavirové přestávky, který vrcholil především sérií společné komunikace s Benficou Lisabon.

Doprovodná anketa – CSR projekty a aktivity – abecední pořadí:

  • FORTUNA:LIGA
    • FC Baník Ostrava – založení Nadace FCB, podpora regionálních organizací, darování krve a velmi široké spektrum dobročinných akcí pro děti a tělesně postižené
    • FK Teplice – celkový přístup k CSR problematice a příkladný přístup celého klubu, založení nadačního fondu, podpora dárcovství krve a kostní dřeně a řada dílčích projektů
    • SK Dynamo Č. Budějovice – souvislá práce na několika projektech s charitativním přesahem zaměřených především na lokální organizace
  • FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
    • FC Zbrojovka Brno – několik významných projektů na poli CSR aktivit včetně Zbrojovácké výzvy nebo Bitvy na Moravském poli

Doprovodná anketa – Speciální projekty – abecední pořadí: